Ontspannen bevallen

Als ik, toen ik zelf zwanger was, de kennis die ik nu heb over zwangerschap en bevalling had kunnen gebruiken, dan hadden mijn eigen zwangerschappen en bevallingen een stuk relaxter kunnen verlopen. Die kennis wil ik graag overbrengen aan u, wanneer u zwanger bent, zodat u zichzelf beter voelt tijdens uw zwangerschap en  uzelf meer “in control” bent over uw bevalling.

Lees ook de informatie over postnatale massage, een mooi cadeau aan de kraamvrouw om weer goed op de wereld te komen na zo’n mooie, heftige en emotionele gebeurtenis.

Deze cursus zwangerschapsyoga is gebaseerd op Hatha yoga en Do-in. De oefeningen zijn aangepast aan het veranderende zwangere lichaam. Zwangerschap heeft behoorlijk wat invloed op een vrouwenlichaam; het maakt dat u niet alles meer zo vanzelfsprekend kunt doen.

De oefeningen zijn:

  • strekkingen en oefeningen die uw lichaam soepel en sterk  houden
  • ademhalingstechnieken om te ontspannen als voorbereiding op de bevalling 
Daarnaast gebruik ik in de lessen de volgende technieken en oefeningen:
  • Shiatsu: u leert zelf shiatsu-punten te activeren waardoor u zich ontspant, beter slaapt en eventuele klachten verminderen. Bij een stuitligging geef ik uitleg over moxa-therapie om de baby te stimuleren zich om te draaien, zie moxa therapie
  • Reflexie: door contact te maken met uw baby ontstaat er al een band voor de geboorte. U wordt zich bewust van de leefwereld waarin uw kindje zich bevindt. Na de bevalling  zal  het contact makkelijker en natuurlijker verlopen. De lessen duren 1 uur en 15 minuten en worden in kleine groepjes gegeven (max. 6 personen).
  • Elke les eindigt met een ontspanningsoefening en daarna een kopje kruidenthee, zodat u relaxed thuiskomt.
  • Een extra les is de partnerles: een avond waarin uw partner leert u te ondersteunen tijdens ontsluitingsweeën en bevalling.

Zie mijn algemene voorwaarden met meer informatie

In Nederland wordt van de partners min of meer verwacht dat zij bij de bevalling aanwezig zijn en hun vrouw ondersteunen. Dat is mooi, want het is ook een intensieve en emotionele gebeurtenis die een stel dichter bijelkaar kan brengen. Ook voor de binding van de baby met de partner is het goed wanneer de partner vanaf het eerste begin aanwezig is.
Maar wat kunt u doen om uw vrouw te ondersteunen? Vaak staat de partner er maar wat hulpeloos bij en moet maar aanschouwen hoe zijn vrouw bevalt. Jammer, want hij (of zij)  kan zoveel doen om het haar comfortabeler te maken.

In deze les wordt er hard gewerkt om deze vaardigheid aan te leren. Na de les krijgt u een handleiding mee om thuis nogmaals te oefenen. Vaak is het een simpele handeling die veel doet voor de bevallende vrouw, maar het is fijn dat u wéét wat u kunt doen.

De partnerles wordt apart van de lessen afgesproken op een tijdstip dat iedereen kan, met maximaal 3 stellen tegelijk.

In de zwangerschap is het heerlijk om een ontspannen massage te ontvangen. Zodoende kan bijvoorbeeld de pijn die begint in een bil en doortrekt naar een been  worden verzacht of verholpen. Vaak is een korte behandeling genoeg. Ook is het mogelijk om stoelmassages tijdens de zwangerschap te ontvangen; de stoel is zo instelbaar dat u er altijd op past. Alleen in de eerste drie maanden van de zwangerschap is het niet handig om een massage te krijgen.

Epi-no (betekent letterlijk “geen episiotomie” = geen knip)
Het idee van de Epi-no is ontstaan in Oeganda, waar vrouwen minder toegang tot schoon water en medische zorg hebben. Bij een bevalling is het daarom noodzakelijk om zo min mogelijk verwondingen, zoals inscheuren van het perineum, op te lopen. In onze westerse wereld met uitstekende medische zorg rond bevallingen is dit minder vaak een issue. Toch zien vrouwen vaak op tegen een bevalling omdat het risico op beschadiging altijd aanwezig is. Inscheuren gebeurt vaak op het moment dat de baby naar buiten wordt geduwd uit het baarkanaal en het perineum niet voldoende kan meebewegen met deze natuurkracht. 

In Oeganda hebben de vrouwen daarom iets verzonnen wat dit euvel grotendeels voorkomt. Door perineum, spieren en weefsels in het bekkengebied al voor de bevalling te trainen en soepel te maken met gedroogde kalebassen, wordt het risico van inscheuren aanzienlijk verkleind.  Bijkomend voordeel is dat de uitdrijvingsduur vaak korter is en de baby dan minder te lijden heeft. Dit idee is verder onderzocht en men heeft de Epi-no ontworpen, een instrument dat aan onze westerse  medische voorwaarden voldoet en waarmee vrouwen op hun gemak een paar weken voor de bevalling thuis kunnen oefenen. Het voordeel hiervan is dat bekkengebied en perineum soepeler worden en de vrouw meer zelfvertrouwen krijgt.
 
De Epi-no Delphine plus
Ook na de bevalling kan dit instrument nog van dienst zijn om bekkengebied en spieren opnieuw in balans te brengen. 
De Epi-no is via mij te verkrijgen of te bestellen. 
Volgt u bij mij zwangerschapsyoga, dan krijg je 10% korting op beide modellen van de Epi-no.
 
Zie mijn pagina Tarieven en tijden voor de tarieven van de Epi-no.
Er zijn verschillende onderzoeken geweest die het effect van de Epi-no onderstrepen.
Download hier de onderzoeken:
Zie de aanbeveling van Brigit Schuurman
en de fimpjes hieronder van ervaringsdeskundigen en verloskundigen

Na de bevalling bent u even goed door elkaar gehusseld, in het Engels wordt het ook wel flabbergasted genoemd, dat vind ik beter de lading dekken dan overdonderd.

Om weer in contact te komen met het  lichaam en te aarden op deze wereld kan ik een massage geven die heerlijk ontspant. Daarbij gebruik ik olie en geef op een meer ayurvedische manier een ontspanningsmassage. Daarna bent u weer in contact met uw lichaam en kan het herstel van de bevalling beter verlopen.

Deze massage is natuurlijk ook een mooi cadeau aan iemand die net is bevallen. Indien de afstand niet te groot is, kom ik bij de bevallen vrouw aan huis en geef de massage thuis terwijl de moeder nog in het kraambed ligt. Het kan ook later, of bij mij in de praktijk. We kunnen daarover afspraken maken, gebruik daarvoor het formulier of bel of mail mij.

Het terugkomuurtje is bedoeld om na te praten over de zwangerschapsyoga en uw bevalling. Neem uw baby mee, het is de bedoeling om even gezellig samen te zijn, de andere dames van uw groepje te ontmoeten en elkaars kindje te bewonderen. Natuurlijk ben ik benieuwd naar uw bevallingsverhaal en graag hoor ik wat u aan de lessen heeft gehad of heeft gemist.

Deze lessen behelzen op Hatha yoga en Do-in gebaseerde oefeningen die je bekkenbodem en buikspieren na de bevalling weer in balans brengen. Deze zijn eenvoudig en prettig om te doen voordat je weer volop fysiek actief wordt en je weer intensief kunt gaan sporten. Daarnaast geef ik tips hoe je deze oefeningen tijdens je dagelijkse bezigheden kunt integreren. Ook tijdens de “gewone” Do-in lessen wordt er aandacht besteed aan bekken en bekkenbodem. Veel verzekeringen vergoeden zwangerschapsyoga (en soms ook de na-zwangerschapsyoga), zie daarvoor de polisvoorwaarden van uw verzekering.